Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.) στέλνει ανοιχτή επιστολή προς τον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, κ. Ιερώνυμο με θέμα τις δηλώσεις του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Πειραιώς, κ. Σεραφείμ.
Ο σκοπός της επιστολής είναι, όπως αναφέρεται, να επιστήσει την προσοχή στον Ιερώνυμο, στην περίπτωση που του έχουν διαφύγει, οι πρόσφατες δηλώσεις του Μητροπολίτη, που με αφορμή τις πυρκαγίες, αποφάσισε για άλλη μία φορά να στοχοποιήσει τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα.
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αθήνα, 17 Αυγούστου 2021
Θέμα: «Δηλώσεις του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Πειραιώς, κ. Σεραφείμ»
Μακαριότατε,
Μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου,
Με την παρούσα παίρνουμε το θάρρος αλλά και την ευθύνη να Σάς απευθύνουμε την επιστολή αυτήν, που αφορά πρόσφατες δηλώσεις του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Πειραιώς, κ. Σεραφείμ, με σκοπό να επιστήσουμε την προσοχή Σας ή να Σάς τις κάνουμε γνωστές στη περίπτωση που έχουν διαλάθει της προσοχής Σας.
Συγκεκριμένα, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πειραιώς, όπως δημοσιεύτηκε σε πολλά μέσα ενημέρωσης, στη καταληκτική παράγραφο των δηλώσεών του της 11ης Αυγούστου 2021, με αφορμή τα ιδιαίτερα τραγικά συμβάντα των πυρκαγιών που ταλάνισαν τη χώρα μας δήλωσε ότι [1]:
Τέλος μέ αγάπη στούς κυβερνώντες θά τούς έλεγα ότι όταν προβάλλουν τήν ανατροπή τής ανθρωπίνης οντολογίας καί φυσιολογίας και τήν θεσμοθετούν ως δήθεν ανθρώπινο δικαίωμα, παρ όλο πού καμμία σχέση δέν έχει με τήν ανθρώπινη φύση και τήν θεωρούν καί ως προσόν τού βιογραφικού σημειώματος για τήν ανέλιξη σέ υπουργικούς θώκους δέν αντιλαμβάνονται ότι αυτό αποτελεί ύβρι καί κάθε ύβρις λαμβάνει κάθαρση καί «ένδικον μισθαποδοσίαν» γιατί αυτό επιτάσσει ο παγκόσμιος πνευματικός Νόμος; Ήδη τήν έλαβαν. Καί δυστυχώς τήν πληρώνουν καί εκείνοι πού αδιαμαρτύρητα τό ανέχονται. Άς φροντίσομε όλοι νά ανανήψομε άν θέλομε τήν θεία συναντίληψη.
Παρ’ ότι ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πειραιώς, δεν ονοματίζει ρητώς την ομάδα προσώπων που αναφέρεται, ανατρέχοντας σε άλλες δηλώσεις που έχει κάνει κατά το παρελθόν, είναι φανερό πως υποδηλοί την υποομάδα των προσώπων με ομοερωτικό σεξουαλικό προσανατολισμό.
Γι’ αυτήν ακριβώς την υποομάδα προσώπων –που επιτρέψτε μας Μακαριότατε– ενδεχομένως μεγάλο μέρος αυτών ανήκουν στο πλήρωμα της Ελληνικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, επιφυλάσσει τους προσβλητικούς χαρακτηρισμούς της «ανατροπής της ανθρώπινης οντολογίας και φυσιολογίας». Από αυτήν την έκφραση, δε, συνάγεται αναπόδραστα πως η ύπαρξη και η ταυτότητά τους συνδέεται αποκλειστικά με τη σεξουαλικότητά τους.
Επ’ αυτού, αξίζει να επισημάνουμε τη θέση όλων των διεθνών οργανισμών, που δεν συνδέουν τον σεξουαλικό προσανατολισμό οιοδήποτε προσώπου μόνον με την σεξουαλικότητα, αλλά –όπως συμβαίνει με κάθε συνάνθρωπό μας–, αλλά κυρίως με την ανάγκη κάθε ανθρώπου για αγάπη, δέσμευση και συντροφικότητα. Προς επίρρωση τούτου παραθέτουμε λόγου χάρη τον ορισμό που δίνεται από τον Συνήγορο του Πολίτη [2]:
«Ως σεξουαλικός προσανατολισμός ορίζεται η συναισθηματική ή/και σεξουαλική έλξη προς το άλλο φύλο (ετεροερωτική/ετεροφυλοφιλική), το ίδιο φύλο (ομοερωτική/ομοφυλοφιλική) ή και τα δύο φύλα (αμφισεξουαλική). Ο σεξουαλικός προσανατολισμός, ετεροερωτικός ή μη, σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα, δεν αποτελεί επιλογή. Επιπλέον δεν περιορίζεται μόνο στη σεξουαλική ζωή ενός ατόμου αλλά αφορά τη συνολική προσωπική και κοινωνική ταυτότητά του και συνδέεται στενά με τις προσωπικές σχέσεις που καλύπτουν την ανάγκη για αγάπη, δέσμευση και συντροφικότητα».
Συνεπώς ο ομοερωτικός, όπως άλλωστε και ο ετεροερωτικός προσανατολισμός, δεν αφορά οιαδήποτε «φυσιολογία», ενώ δεν αποτελεί επιλογή σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα, ούτε μεταβάλλεται με οιονδήποτε τρόπο [3].
Ακολούθως, η αναφορά σε «ανατροπή της ανθρώπινης οντολογίας», δύναται να ερμηνευτεί κατά τρόπο που να θέτει την υποομάδα των προσώπων με ομοερωτικό προσανατολισμό σε σοβαρό κίνδυνο, καθώς αμφισβητεί την ανθρώπινη υπόστασή τους.
Περαιτέρω, ήδη από τη Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Άρθρο 19), τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Άρθρο 21), αλλά και με πλήθος ευρωπαϊκών νομοθεσιών που δεσμεύουν τη χώρα μας και μάλιστα έχουν ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο, απαγορεύεται οιαδήποτε διάκριση συνανθρώπων μας με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό, όπως άλλωστε και η ρητορική που προάγει, υποκινεί ή διαδίδει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τη μισαλλοδοξία, ανάμεσα στα υπόλοιπα και με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό.
Τα παραπάνω αποτελούν δεσμευτικές νομοθεσίες που δεν εξαιρούν οιονδήποτε συνάνθρωπό μας που διαβιεί στην Ελληνική Επικράτεια, συμπεριλαμβανομένου αυτονοήτως και του κλήρου. Επομένως αιτιολογούν απολύτως και περαιτέρω επιτάσσουν από την ελληνική Πολιτεία την θεσμοθέτηση δικαιωμάτων (που ο Σεβασμιότατος λοιδορεί). Άλλωστε και Εσείς ασφαλώς γνωρίζετε την απόφαση του Αρείου Πάγου που απέρριψε την αίτηση αναίρεσης του τέως Μητροπολίτη Αιγιαλείας και Καλαβρύτων Αμβροσίου ως προς το σκέλος της καταδίκης του με βάση τον Ν. 927/1979 (ονομαζόμενος αντιρατσιστικός νόμος).
Επ’ αυτού θα πρέπει να παρατηρήσουμε πως η Ελληνική νομολογία, βρίσκεται σε απόλυτη συνάφεια και με την νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), που στην υπόθεση Eweida και άλλοι κατά Ηνωμένου Βασιλείου (2013) αποφάσισε σε δύο περιπτώσεις εκ των προσφευγόντων ότι το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης του θρησκεύματος δεν αιτιολογεί τη παραβίαση δικαιώματος με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό [4].
Όπως άλλωστε είχε επισημάνει ο πρώην Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και Συνταγματολόγος, κύριος Ευάγγελος Βενιζέλος, σε σχετική επιστολή του προς τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Πειραιώς κύριο Σεραφείμ, με αφορμή πάλι επίμαχες δηλώσεις του που αφορούσαν τον σεξουαλικό προσανατολισμό συνανθρώπων μας: «Οι Ιερές Μονές της Εκκλησίας της Ελλάδος, όταν αναζήτησαν διεθνή προστασία των ιδιοκτησιακών και περιουσιακών τους δικαιωμάτων στο Στρασβούργο κατέφυγαν, δηλαδή στο ΕΔΔΑ και την δική του απόφαση επικαλέστηκαν ως τίτλο προστασίας. Αυτούς τους διεθνείς δικαιοδοτικούς μηχανισμούς δεν μπορούμε συνεπώς να τους χρησιμοποιούμε και να τους επικαλούμαστε επιλεκτικά»[5].
Μολαταύτα, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πειραιώς, κ. Σεραφείμ, όχι μόνο με τις παραπάνω δηλώσεις που Σας παραθέσαμε, αλλά και πολλές ακόμη παλαιότερες, επιλέγει να αναφέρεται προσβλητικά στην υποομάδα αυτήν των συνανθρώπων μας.
Δεν μένει, όμως, μόνο σ’ αυτό. Όπως ανακύπτει με ευθύ τρόπο, προσωποποιεί με τις δηλώσεις του, στο πρόσωπο υπουργού (σ.σ. «τήν θεωρούν καί ως προσόν τού βιογραφικού σημειώματος για τήν ανέλιξη σέ υπουργικούς θώκους»), δηλαδή στο πρόσωπο του Υφυπουργού Πολιτισμού, κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, αφού ως είναι γνωστό, είναι το μοναδικό πρόσωπο με υπουργική θέση που έχει δηλώσει ανοικτά τον σεξουαλικό του προσανατολισμό.
Επ’ αυτού θα πρέπει να σημειώσουμε τα κάτωθι:
Α) Παρ’ ότι ο κύριος Γιατρομανωλάκης, έχει δηλώσει ανοικτά τον σεξουαλικό του προσανατολισμό σε συνεντεύξεις του , στο βιογραφικό του σημείωμα δεν αναφέρει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό[6], επομένως είναι ανακριβής αυτός ο ισχυρισμός, και, κυρίως:
Β) Ο Σεβασμιότατος Πειραιώς, ισχυρίζεται ότι το χαρακτηριστικό του σεξουαλικού προσανατολισμού του κ. Γιατρομανωλάκη, σχετίζεται με την «ανέλιξη σε υπουργικούς θώκους».
Ιδίως το Β’ προσβάλει την προσωπικότητα του κ. Γιατρομανωλάκη, με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό του. Θεσμικά, δε, ως οργάνωση για την υπεράσπιση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, προτρέπουμε τον κ. Γιατρομανωλάκη να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, καθώς το κράτος δικαίου, πάντα οφείλει να πληρούται. Εάν το επιλέξει θα είμαστε ολόθερμα στο πλευρό του, όπως και κάθε συνανθρώπου μας που παραβιάζονται τα δικαιώματά του.
Περαιτέρω, ο Σεβασμιότατος Πειραιώς, κ. Σεραφείμ, συνδέει όλα τα ανωτέρω, όπως διαφαίνεται απ’ τις δηλώσεις του με τα ιδιαίτερα τραγικά συμβάντα των πυρκαγιών στη χώρα μας («[…] καί κάθε ύβρις λαμβάνει κάθαρση καί «ένδικον μισθαποδοσίαν» γιατί αυτό επιτάσσει ο παγκόσμιος πνευματικός Νόμος; Ήδη τήν έλαβαν. Καί δυστυχώς τήν πληρώνουν καί εκείνοι πού αδιαμαρτύρητα τό ανέχονται»). Τούτο είναι ολοφάνερο καθώς όλο το περιεχόμενο των δηλώσεών του αφορά τα συμβάντα των πυρκαγιών και η καταληκτική παράγραφος σε αυτό το συγκείμενο βρίσκεται.
Διατυπώνει εν ολίγοις μία κανονιστική και τιμωρητική αντίληψη («ένδικον μισθαποδοσίαν» την οποία, όπως σημειώνει ο ίδιος «Ήδη την έλαβαν» – εννοεί τις πυρκαγιές) και δια του τρόπου αυτού, διακηρύττει το μίσος, που αναμφίβολα δεν συνάδει με το πνεύμα οποιασδήποτε θρησκείας, ούτε όμως το πνεύμα του κράτους δικαίου και τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας για την καταπολέμηση κάθε μορφής μισαλλοδοξίας.
Θέτουμε όλα τα παραπάνω στην αντίληψή Σας, καθώς θεωρούμε πρέπει να Σας απασχολήσουν όπως έχει ήδη συμβεί με άλλες Εκκλησίες, δόγματα και ομολογίες, που τα έχουν θέσει στο τραπέζι του διαλόγου με δέουσα προσοχή και σοβαρότητα.
Παράλληλα, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι πέραν της Εκκλησίας, η Πολιτεία οφείλει πάντα να επιτελεί τον θεσμικό ρόλο της και να στέκεται απέναντι σε κάθε μορφής μισαλλοδοξία όπως επιτάσσουν οι διεθνείς δεσμεύσεις της, και, τούτο δεν συνέβη στη περίπτωση αυτήν.
Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας.
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΔΙΕΜΦΥΛΙΚΩΝ